Fysiotherapie voor rugpijn in Amsterdam Osdorp

Rugklachten

Rugklachten zijn een veel voorkomend probleem. Voornamelijk lage rugklachten, maar ook klachten in het midden en hoger in de rug komen vaak voor.

• Lage rugpijn komt veel voor en is meestal niet ernstig.
  • Lang staan of zitten en bewegen van de rug kan behoorlijk pijn doen.
  • Blijven bewegen is belangrijk, daarmee vergroot je de kans op herstel.
  • Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten of staan.
  • Je kunt bij een fysiotherapeut terecht voor informatie, advies over verstandig bewegen en specifieke oefeningen voor je rug.

Rugklachten kunnen behandeld worden met oefentherapie mobilisaties, manuele therapie, adviezen en massage om te zorgen voor pijnvermindering en de mobiliteit te vergroten.

Fysiotherapie voor bekkenklachten in Amsterdam Osdorp

(Zwangerschap gerelateerde-) Bekkenklachten

Tijdens de zwangerschap of kort na de bevalling kan bekkenpijn ontstaan. Onder invloed van zwangerschapshormonen vindt er een natuurlijke verweking plaats van de banden rondom het bekken, wat het bekken minder stevig maakt. Dit is nodig om de doorgang van de bekkenring groter te maken zodat de baby er makkelijker uit kan komen.

In sommige gevallen zijn de spieren niet in staat om deze grote beweeglijkheid onder controle te houden. De gewrichtsbanden raken overbelast en er vindt een lichte verschuiving in de bekkengewrichten plaats. Daarnaast kunnen deze klachten voor een uitstraling naar de lage rug zorgen.

Veel voorkomende klachten zijn dan:

• Lage rugpijn
  • Pijn bij het schaambeen, liezen, bil of stuit
  • Pijn bij het starten van een beweging
  • Vermoeidheid
  • Gevoel van onmacht bij het bewegen
  • Eenzijdige pijn in de bil of het bovenbeen
  • Pijn bij slenteren of langzaam lopen
  • Vaak moeten plassen, moeite om plas op te houden

Tijdens de intake worden diverse vragen gesteld en een lichamelijk onderzoek gedaan, waarna in overleg met de patiënt een behandelplan wordt opgesteld. Dit bestaat veelal uit adviezen en instructies, waarbij geleerd wordt om het lichaam op een juiste, veilige manier te belasten en de spieren rondom het bekken op een goede manier te trainen én te ontspannen.